PENGURUSAN
·
Mewujudkan visi dan misi pendidikan alam sekitar
berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
·
Menjadikan pendidikan alam sekitar sebahagian
daripada perancangan kurikulum dan ko kurikulum tahunan sekolah.
·
Menubuhkan Jawatankuasa Sekolah Lestari yang terdiri
daripada pentadbir, ahli PIBG, guru, kakitangan sokongan dan wakil pelajar.
·
Mewujudkan kerjasama di antara pihak sekolah dengan
Jabatan Alam Sekitar (JAS), Bahagian Sekolah, Pusat Perkembangan Kurikulum,
Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia dan lain-lain agensi
untuk pelaksanaan program-program pendidikan alam sekitar.
·
Mewujudkan dan memantapkan koleksi bahan bacaan,
rujukan dan multimedia alam sekitar di pusat sumber sekolah
·
Menyediakan sudut maklumat alam sekitar di bilik
darjah dan kawasan tertentu sekolah.
·
Menyebarkan mesej alam sekitar dalam perhimpunan.
·
Memberikan pendedahan mengenai nilai-nilai alam
sekitar kepada ahli PIBG dan memperuntukan kewangan yang mencukupi dari tabung
PIBG untuk membiayai program pendidikan alam sekitar.
·
Menganjurkan bengkel, ceramah dan kursus alam
sekitar kepada warga sekolah.
·
Menganjurkan dan melaksanakan kempen kesedaran
pendidikan alam sekitar.
·
Mengadakan dan mengimplementasikan peraturan sekolah
yang berkaitan dengan alam sekitar.
·
Memastikan pihak pengusaha kantin melaksanakan
amalan mesra alam dan menguruskan pelupusan bahan buangan secara terancang.
·
Merancang, mengurus dan memantau pelupusan sisa
buangan berbahaya/toksik seperti sisa-sisa makmal/bengkel/Kemahiran Hidup (KH)
secara selamat melalui peraturan yang ditetapkan.
·
Menyediakan laporan panitia untuk memastikan guru
panitia melaksanakan pendidikan alam sekitar merentasi kurikulum.
·
Memberikan pengiktirafan kepada individu atau
kumpulan yang menyumbang dan terlibat secara aktif dalam melaksanakan program
pendidikan alam sekitar.
·
Merancang aktiviti penyebaran maklumat kepada
masyarakat setempat untuk meningkatkan kesedaran alam sekitar
PENUNJUK BOLEH UKUR UNTUK
PENILAIAN SEKOLAH LESTARI
KOMPONEN PENGURUSAN
Organisasi
KOMPONEN PENGURUSAN
Organisasi
·
Mewujudkan Jawatankuasa
Penyelaras berunsur sekolah lestari
·
Keahlian Jawatankuasa
Penyelaras terdiri daripada pentadbir, ahli PIBG, guru, staf sokongan dan wakil pelajar.
·
Kekerapan mengadakan
mesyuarat (sekurang-kurangnya dua kali setahun).
·
Mempunyai fail dan
minit mesyuarat
·
Menyediakan sistem
pelaporan berkala menggunakan borang khas untuk merekod pelaksanaan program.
KOMPONEN KURIKULUM
Komponen ini tidak dinilai untuk Pensijilan
dan Penganugerahan. Namun demikian program-program lestari di bawah komponen
ini wajib dijalankan mengikut perancangan dan laporan pelaksanaan disediakan.
Organisasi
·
Mewujudkan Jawatankuasa
Penyelaras berunsur sekolah lestari
·
Keahlian Jawatankuasa
Penyelaras terdiri daripada ketua bidang, ketua panitia dan guru matapelajaran
·
Kekerapan mengadakan
mesyuarat (sekurang-kurangnya dua kali setahun).
·
Mempunyai fail dan
minit mesyuarat
·
Menyediakan sistem
pelaporan berkala menggunakan borang khas untuk merekod
·
pelaksanaan program.
KOMPONEN KOKURIKULUM
Organisasi
·
Mewujudkan Jawatankuasa
Penyelaras berunsur sekolah lestari
·
Keahlian Jawatankuasa
Penyelaras terdiri daripada setiausaha kokurikulum, penyelaras unit dan guru
penasihat.
·
Kekerapan mengadakan
mesyuarat (sekurang-kurangnya dua kali setahun).
·
Mempunyai fail dan
minit mesyuarat
·
Menyediakan sistem
pelaporan berkala menggunakan borang khas untuk merekod
·
pelaksanaan program.
KOMPONEN PENGHIJAUAN
Organisasi
·
Mewujudkan Jawatankuasa
Penyelaras berunsur sekolah lestari
·
Keahlian Jawatankuasa
Penyelaras terdiri daripada guru yang dilantik.
·
Kekerapan mengadakan
mesyuarat (sekurang-kurangnya dua kali setahun).
·
Mempunyai fail dan
minit mesyuarat
·
Menyediakan sistem
pelaporan berkala menggunakan borang khas untuk merekod pelaksanaan program.
No comments:
Post a Comment